Balansträningen når nya höjder

Nu tyckte jag att det var dags att gå vidare med Fen’s balansträning. Visionen är att hon ska hoppa upp och balansera på mina fötter när jag ligger på rygg (benen alltså sträckta rakt upp mot taket). Ett mer realistiskt mål kan vara att hon hoppar upp och balanserar på min rygg… 🙂

Förberedelserna vi gjort är mycket balansträning, ffa ute i skogen med balansering på stubbar, stenar, stockar, pinnar mm men även inne på balansbollen och igelkotten. Separat har vi tränat upphopp på föremål och nått så långt att hon nu kan hoppa upp på och balansera på balansbollen.

Idealet för nästa steg hade ev. varit att använda en medhjälpare som jag kunde shejpa upp henne på så att hon förstod själva grejen och sen låta medhjälparen be henne hoppa upp på min rygg och belöna henne där. Flera av mina kurskamrater har visat sig ha fantastiska äkta hälftar som villigt parkerat sig på alla fyra och tålmodigt balanserat upp allt från små till större varianter av hundar på ryggen. Undrar om man ska skriva med det som önskemål i en framtida kontaktannons……. 😉

Men då jag inte riktigt fått löst det där med medhjälpare tog jag tjuren vid hornen direkt. 🙂 Sophi gav mitt ett bra tips om att låta henne utgå från soffan för att slippa själva upphoppet i början och det blev ett riktig lyckokast!

Vi körde första passet igår fm och andra idag. Nedan följer först en kortare film från idag och under den hela träningspasset från igår (med rätt usel kameravinkel rakt mot solljuset men filmen blev rätt skön ändå pga det…). Tycker att det är intressant att notera hur mycket belöningsplaceringen gör. Processen hade med all säkerhet tagit betydligt längre tid med en ogenomtänkt belöningsplacering…

ps. Jag har en stor spegel rakt framför mig där jag kan se både henne och mig.

Note to self: träna upp bålstabiliteten! 🙂

4 svar

  1. Åh så duktiga ni är 🙂 Det där är ett trick som jag INTE kommer gör med Nova, hon är för tung 😉 Håller oss till stubbar och stenar 🙂

    • Hahaha…. är dock säker på att Nova skulle gilla det! 😉 Tycker stubbar och stenar låter som ett klokt val. 🙂

  2. Vad underbart go hon är i första filmen. Ja ha matte, ska vi ligga här nu, eller?! Duktiga Fensa som gick upp så snart. Om vi ska göra detta är jag glad att mina hundar är av mindre modell;)

    Keep up the good work:)

    • var tvungen att titta igen och såg nu vad du såg 🙂 🙂

      tack!

Kommentera

